Fordon

Hur autonoma bussar förenklar vardagen för resenären

By 2017-04-25 No Comments

Förarlösa rullar framtidens bussar sakta fram. Utvecklingen av bussbranschen däremot, går i en rasande fart. Det har gått ett år sedan autonoma minibussar började provköras i ett testområde i Kista och ute i Europa har man kommit ännu längre i planen på att introducera förarlöst i reguljär trafik.

Som tidigare avhandlat är resenärerna intresserade av att se fler eldrivna och autonoma fordon i framtiden, vilket är på god väg att bli verklighet redan nu. Tesla har bilar som sedan två år tillbaka kan köra själva på landsvägen och i förstaden. Det pågår också sedan i höstas test av autonoma bussar i två städer i Frankrike och här om veckan meddelade BBC att test med förarlös kollektivtrafik kommer att genomföras. Det handlar då om minibussar som färdas i långsam mak och ska transportera ett fåtal passagerare åt gången, men ändå. Om allt går enligt plan kan vi börja se förarlösa bussar i reguljär trafik i London 2019.

Förarlöst för säkerhetens skull

I april i fjol började Ericsson testköra förarlösa bussar kring huvudkontoret i Kista. Nobina som är Norden största operatör inom kollektivtrafik är med och utvecklar dessa autonoma bussar och tanken är att de bland annat ska rulla i Täby Park när den står färdigt.

Att Ericsson satsar på förarlösa bussar handlar framförallt om två saker. Det ena är effektivitet, det andra är säkerhet. Varje år dör 1,25 miljoner människor i trafiken världen över enligt WHO. Med autonoma fordon försvinner det mänskliga felandet ur ekvationen, som i så många fall är orsaken till dödsolyckor i trafiken. Än så länge har tester av självkörande bussar runt om i Europa skett utan olyckor, men så kommer inte heller bussarna upp i några hastigheter att tala om. 

Förenklar vardagen för resenären

Oavsett om det nya systemet kommer att dra ner olycksstatistiken eller ej kommer förstås utvecklingen av förarlösa bussar innebära förändringar för gemene man. Vissa tror att de kommer få negativa följder med färre arbetstillfällen inom transportsektorn. Andra tror inte alls att de autonoma systemen kommer göra bussförare arbetslösa. Inte om tanken är att använda autonoma minibussar som komplement till de fullstora bussar som fortsätter köras med mänsklig hand. I så fall skulle autonoma bussar i beställningstrafik till exempel göra det möjligt för en enskild resenär att resa mellan vilka platser som helst när kunden själv vill och på så vis slippa anpassa sig till tidtabeller och förutbestämda rutter.

Här öppnar förarlösa minibussar upp nya möjligheter att förenkla vardagen för resenären utan att det leder till höga lönekostnader för bussar med få resenärer. En intressant tanke minst sagt.

Är du intresserad av att veta mer om Transiro och hur våra produkter kan hjälpa ditt bussbolag att bidra till en enklare vardag för slutresenären? Klicka på knappen nedan för att kontakta oss direkt.

Transiro Buss   Kontakta oss