Tips & guider

5 tips som gör dig effektiv på jobbet

By 2018-03-16 No Comments
Är du effektiv?

Följa upp leveranser, svara på mejl, hantera sjukfrånvaro, planera körscheman, beställa kaffe osv. Listan på uppgifter som ska vara klara vid arbetsdagens slut kan göras nästa hur lång som helst. Hur hanterar man detta på bästa sätt? Följ tipsen här nedan för att bli mer effektiv på jobbet!

Organisera din att-göra- lista

Att-göra- listor har vi lärt oss är bra för produktiviteten men de kan lätt förvandlas till förlamande stressfaktorer när de blir allt för långa och detaljerade. Ett tips är istället att planera in dina viktigaste uppgifter för dagen, tre till fem stycken, i ditt schema. Och var realistisk med tidsåtgången för respektive punkt.

När du har fullföljt dina viktigaste uppgifter för dagen kan du lägga till nya. Men håll det till ett hanterbart antal för att hålla produktiviteten uppe och stressnivån nere.

Framkalla ditt flow

Du är som mest produktiv när du hamnar i ett flow. Den ungerska forskaren Mihaly Csiksgentmihalyi som gjort sig känd för sitt arbete med lycka och kreativitet, menar att flow bara kan upplevas i frånvaro av andra distraktioner. För att försätta sig i flow måste man därför hålla sig borta från sådant som är störande och stjäl uppmärksamhet, som mobiltelefonen till exempel.

Med det handlar också om att skapa balans mellan utmaningar och färdigheter. När en utmaning är större än kompetensnivån skapar det orolig och stress. När graden av skicklighet överstiger storleken på utmaningen blir man istället uttråkad och distraherad.

Kommunicera med medarbetare

Något som verkligen kan göra skillnad i effektivitet är att hitta en fungerande system att kommunicera med dina medarbetare. Att eliminera missförstånd och förvirring är det bästa sättet att spara tid. Är det det fysiska mötet som är mest effektivt, e-post, sms eller ett telefonsamtal? Var tydlig så är chansen större att du får det rätt vid första tillfället. Här finns otroligt mycket mental energi att spara, som du kan lägga på andra uppgifter.

Automatisera det som automatiseras kan

Många av de administrativa sysslor som du ägnar större delen av din arbetsdag att genomföra kan med fördel automatiseras med digitala lösningar. Orderhantering, körjournaler, tidsrapportering och så vidare kan enkelt digitaliseras för att spara tid.

Planera morgondagen i förväg

Innan du går hem för dagen kan du skriva upp morgondagens viktigaste åtaganden vilket hjälper dig att snabbt komma igång på morgonen. Det är under arbetsdagens första timmar m,som du är mest produktiv så slösa den inte på att göra listor och planera din arbetsdag.

Om du vill ha hjälp att bli mer effektiv på jobbet så testa våra smarta produkter för orderhantering. Klicka på knappen nedan så kontaktar vi dig och berättar mer!

Kontakta oss